dinsdag 23 mei 2023 /

Tentoonstellingsontwerp

Nieuwe kansen, nieuwe kunst

Wat hebben Theater Tuschinski, de Bijenkorf en de synagoge aan het Jacob Obrechtplein met elkaar gemeen? Ontdek dit en meer over de rol die Joden tussen 1880 en 1940 speelden in de ontwikkeling van toen populaire nieuwe kunst- en architectuurstijlen in Nederland, zoals art nouveau, Amsterdamse School en art deco. Aldus' maakte het tentoonstellingsontwerp met in samenwerking met ROO. 

 

Nieuwe kansen, nieuwe kunst neemt je mee naar Nederland in de periode tussen 1880 en 1940, een hoopvolle tijd vol nieuwe technieken en idealen. De opkomst en bloei van nieuwe kunst- en architectuurstijlen biedt maatschappelijke kansen. Na lange tijd te zijn uitgesloten van beroepsgroepen en (kunst)verenigingen lukt het veel Joden een zichtbare plaats te verwerven in de samenleving en de kunstwereld. De werken in de tentoonstelling maken de verhalen zichtbaar van Joodse makers én opdrachtgevers die er actief en zelfbewust voor kozen te integreren en emanciperen.

 

Stap in een voorbije wereld van uitgesproken stijlen, die variëren van weelderig en dynamisch tot strak en geometrisch. Nieuwe kunsten als art nouveau, Amsterdamse School en art deco worden niet alleen toegepast in dure kunstwerken. Ze zijn al snel ook terug te vinden in het dagelijks leven: van architectuur en meubels tot affiches en serviesgoed. De ontwerpen zijn erop gericht het leven van iedereen mooier te maken. Zoals een koekblik van warenhuis HEMA, zakdoekjes van De Bijenkorf, en een door Fré Cohen ontworpen verpakking van een broodrooster.

 

De expositie toont vele beeldbepalende en inspirerende werken van bekende kunstenaars, architecten en ontwerpers als Joseph Mendes da Costa, Samuel Jessurun de Mesquita, Fré Cohen en Michel de Klerk. Een groot aantal ervan werd gemaakt voor Joodse opdrachtgevers, zoals Tuschinski, De Bijenkorf, HEMA en enkele van de mooiste synagogen van Nederland.

 

Projectleiding: Mirjam Knotter
Samenstelling en teksten: Lisa de Goffau, Titia Zoeter
Ruimtelijk en grafisch ontwerp: Rietbroek Oudijn Ontwerpers, Aldus’ Tijl Akkermans
Tekstredactie: Monique den Ouden
Montage filmfragmenten: Aldus’ Kars van den Heuvel
Audiovisuele installatie 
Grafische productie: Koninklijke Rijnja
Conservering en restauratie: Anne Roos